Is het ‘Tipping Point’ voor NFT’s aanstaande?

Je kan LinkedIn niet meer openen of er verschijnen direct drie berichten over NFT’s (Non-Fungible-Token) op je tijdlijn. Daar komt nu een vierde bericht bij. Namelijk deze. Vind tussen alle replica’s maar eens een echte Rembrandt. Met zoveel informatie is dat al moeilijk genoeg. Je raakt snel verdwaald. Maar let op: hoewel je buurvrouw of buurman het wellicht nog niet door heeft, verandert de (digitale) wereld voor onze ogen. Wij zitten er allemaal middenin. Er is namelijk echt iets gaande. Wij gaan je in de komende minuten bijpraten waarom de aandacht voor NFT’s exponentieel is gegroeid, welke toepassingen er van NFT’s zijn en waarom NFT’s mogelijk disruptief werken op hoe wij nu het internet ervaren.

Hoewel je inmiddels wellicht een beeld hebt van wat een NFT is, willen we het voordat we direct de diepte induiken toch nog even benoemen: Een NFT is een manier om een uniek digitaal item te bezitten. Na jarenlang van het oneindig ongerept delen van output op het internet is er eindelijk een vorm van schaarste ontwikkeld. Op dit moment gaat het vooral vaak om visuele items, maar het kan van alles zijn: muziek, teksten of andere vormen van items die digitaal te verkrijgen zijn. Een NFT is tegelijkertijd ook authentiek omdat de creator er een digitale handtekening op achter laat. Eindelijk is er dus een moment waarop je kunt bewijzen dat een digitaal item het unieke eigendom is van één persoon. Zie een NFT als een digitaal bonnetje dat je krijgt nadat je iets koopt. Je kan met het digitaal bonnetje aantonen dat jij de eigenaar bent. Goed om te weten: je wordt alleen eigenaar van het item. Juridische rechten, zoals copyrights, blijven bij de oorspronkelijke creator. Als je meer wil weten van de onderliggende techniek, waar NFT’s gebruik van maakt, verwijzen we je graag door naar onze eerdere blog die we schreven over Web3.

What a time to be alive
Om het principe van NFT’s te begrijpen, grijpen we terug naar dingen die herkenbaar zijn. Net als vele andere leeftijdsgenoten spaarde je in je jeugd wellicht flippo’s, Pokémon kaarten of voetbalplaatjes. Hoe anders zullen onze kinderen dat doen. Zij gaan voornamelijk NFT’s sparen. Het is volkomen logisch ook. Er heeft altijd een max gezeten aan het aantal flippo’s, Pokémon kaarten of voetbalplaatjes dat je kon sparen. In de digitale wereld is dit niet het geval. Je kan oneindig sparen. Het aantal NFT’s, en daarmee digitale items, dat onze kinderen zullen bezitten zal het aantal fysieke items overstijgen. Laat dit op je inwerken wanneer je het artikel verder leest.

De overeenkomst tussen de flippo’s, Pokémon kaarten of voetbalplaatjes en NFT’s? Ze vertegenwoordigen voor de mogelijke bezitter een bepaalde waarde. Deze waarde, samen met nog andere variabelen bepalen de uiteindelijke prijs. Een andere belangrijke variabele die van invloed is op de prijs, is de toepassing van een NFT. In de afgelopen periode hebben talloos aan mogelijke toepassingen van NFT’s het nieuws gehaald: de eerste tweet als NFT, 5000 afbeeldingen in één afbeelding als NFT, Messi als een NFT. Je kan zelfs sportmomenten uit de NBA bezitten als een NFT. Er is zelfs een Nederlander die zijn ziel verkoopt als NFT. Huidig bod? Op moment van schrijven 2 miljoen dollar. Zelf zette de Nederlander zijn ziel als eerste te koop. Hij ontving slechts 330 dollar. Nogal een verschil. Lees dit interview eens met hem in het AD. Je weet niet wat je leest. What a time to be alive.

Je kan van alles vinden van de hiervoor genoemde toepassingen, hoe extreem ze ook zijn. Maar de grootste overeenkomst tussen de vijf voorbeelden is vooral de emotie die het opwekt bij de uiteindelijke bezitter. Op het moment dat we begonnen met het schrijven van dit artikel, hadden we nog als ‘idee’ opgeschreven om NFT’s toe te voegen aan Instagram Stories: je kan een NFT bezitten die alleen jij in je story kan plaatsen. Je zou het als je handelsmerk kunnen gebruiken. We zijn echter ingehaald door de tijd. Onlangs kondigde Mark Zuckerberg aan NFT’s toe te voegen aan Instagram. Om maar aan te geven hoe snel het evolueert. Google zelf maar eens en je komt elke keer nieuwe toepassingen tegen. We noemen daarom maar een vergelijkbaar ‘idee’: stel je voor dat je een NFT kan bezitten waarbij jij als enige het recht hebt om een speciale filter te gebruiken op TikTok?

NFT’s zijn meer dan alleen maar items om mee te ‘pochen’
We kunnen zo legio andere interessante toepassingen opschrijven. Maar, als je het ons vraag: wanneer je een digitaal item, de NFT, koppelt aan een fysiek product; dat is waar de magic happens. Daar zit de echte waarde opgesloten. Ga onderstaande voorbeelden maar eens na:

  • Ticketing: Een van werelds grootste festival uit Amerika, Coachella, verkoopt een ticket als NFT. Voor festivals, concerten of wedstrijden is er vaak een enorme zwarte markt. Wanneer tickets als NFT worden verkocht, is dit verleden tijd. Of wat dacht je van de mensen die tickets kopen voor een normaal bedrag, om vervolgens op Marktplaats aan de nieuwe vraagprijs er een 0 aan toe te voegen. Zelfs dit kan worden tegengegaan met een NFT als smart contract. Eindelijk gerechtigheid. Dan hebben we het nog niet eens gehad over een mogelijke royalty’s die het festival-, concert-, of de artiest kan ontvangen bij het doorverkopen van tickets.
  • Licenties, certificaten of diploma’s: In vergelijking met tickets is er ook een zwarte markt in het ontwikkelen van fake licenties, certificaten of diploma’s. Ditzelfde geldt voor online certificaten als webwinkelkeurmerken en dergelijke. Wanneer je deze als NFT uitbrengt is dat ook verleden tijd.
  • Onroerend goed: Bij het kopen van onroerend goed is het altijd belangrijk dat het papierwerk goed geregeld wordt omtrent de overdacht. Dit kost vaak tijd. Verkoop de bezitsrechten als een NFT, en binnen enkele minuten kan het onroerend goed wisselen van eigenaar. Met behulp van de NFT wordt het overdrachtsproces optimaal gestroomlijnd.
  • Shopping goods: Nike verkoopt schoenen als een NFT. Koop je deze NFT, dan ben jij in de toekomst een van de weinige die in de metaverse zijn avatar kan voorzien met schoenen van Nike. Het automerk Lamborghini verkocht onlangs een NFT bij de laatste Aventador die van de band kwam rollen. De waarde van deze NFT? Meer dan de Lamborghini zelf. Wie weet, wellicht dat de eigenaar van deze NFT later als enige met dit type Lamborghini kan racen in de Metaverse. Cool toch?
  • Digitaal ID: Een NFT als je online ID-kaart. Klinkt misschien gek, maar in tegenstelling tot andere NFT’s is deze niet te verkopen aan anderen. Op het moment dat je je fysieke identiteit kenbaar hebt gemaakt, kan je de NFT unlocken in je wallet. Vervolgens kan je daarmee inloggen op social media, je emailadres valideren en krijg je toegang tot fysieke evenementen of online ruimtes, zonder dat je persoonlijke data af staat.
  • Loyalty: Voor loyalty lenen NFT’s zich enorm goed. Mensen gedragen zich niet voor niets loyaal naar organisaties of mensen. Breng een NFT uit en grote kans dat de loyale achterban deze graag in bezit wil hebben. Wanneer er speciale rechten aan het bezit van de NFT zijn gekoppeld, wordt deze natuurlijk alleen maar meer waard. Niet alleen voor de bezitter emotioneel gezien, maar ook qua financiële waarde.

Je zou kunnen stellen dat overal waar het gaat om authenticiteit en eigendom binnen een mix van het digitale domein en de echte wereld een NFT dé oplossing kan zijn. Om eerlijk te zijn: Omdat NFT’s op een oneindige manier zijn te programmeren, weten we op dit moment nog niet eens alle toepassingen waar een NFT in de toekomst voor gebruikt kan worden. Steeds vaker zal je gaan zien dat de eigenaar van een NFT speciale privileges gaat genieten bij het bezit ervan. Maar wie weet welke mogelijkheden er nog in de toekomst gaan volgen? In ieder geval is het noodzakelijk dat NFT’s op korte termijn het niveau van ‘een ding is om mee te pochen’ moet overstijgen.

We leven tegenwoordig in een creators economy, waarin mensen hun passie monetizen en de invloed van het individu op hun achterban dagelijks groter en groter wordt. Deze ontwikkeling is natuurlijk al een aantal jaar aan de gang. Mensen volgen nu eenmaal graag mensen. Met alle digitale ontwikkelingen in de afgelopen jaren werd dat ook steeds makkelijker. De directe relatie tussen de creator en de community die erachter zit wordt steeds sterker. Met de komst van NFT’s ontstaan er voor creators nieuwe kansen. Waar voorheen centraal georganiseerde platformen geld aan de creators verdienden, genereren ze nu met NFT’s deze waarde volledig zelf. In potentie is er dus meer geld te verdienen.

Let’s face it: NFT’s zijn nog niet duurzaam voor het grote publiek
Maar waar geld wordt verdiend, wordt er ook geld verloren. Herinner je nog het voorbeeld van de eerste tweet als NFT? In 2021 verkocht voor 2,9 miljoen dollar. Dit jaar is het huidig bod op moment van schrijven ongeveer 20 duizend dollar. De cryptomunten waarmee NFT’s worden verhandeld zijn op moment van schrijven hard in waarde gedaald. Vooralsnog lijkt het erop dat de NFT’s niet mee in het ravijn storten, maar voor hoelang nog? Begin maart was het niveau van het aantal NFT’s dat werd verhandeld vergelijkbaar aan het niveau van augustus vorig jaar. Mensen uit je omgeving noemen het vast allemaal een hype die ooit overgaat. Of erger: een scam. In het verleden zijn er ook heel wat bubbels geknapt. Van de tulpenbubbel in de 16de eeuw tot aan de internetbubbel in de 20ste eeuw. De crypto-, NFT- of web3-bubbel is volgens hen de volgende die op knappen staat.

Er zit ook een kern van waarheid in de kritiek. In tegenstelling tot andere markten is er bij NFT’s geen achterliggende sector die valideert of de waarde van een NFT terecht is. Het lijkt erop dat de waarde van een NFT echt alleen bepaald wordt door de emotie van de uiteindelijke koper. Hoeveel heeft iemand ervoor over? Dat is natuurlijk geen duurzaam model. Om NFT’s toegankelijk te maken voor de normale mens is hier nog een wereld in te winnen. Zonder dat de normale mens risico’s loopt op grote verliezen. Op dit moment voelt het nog alsof je aan een pokertafel zit in een casino: als je op het juiste moment je kaarten op tafel legt ben je spekkoper.

Daarnaast vinden steeds meer jongeren hun weg naar de crypto’s en dus NFT’s. In potentie is deze business lucratiever dan vakkenvullen bij de lokale supermarkt. Daarin zit natuurlijk ook een sociaal maatschappelijk gevaar. Wanneer jongeren slagen om geld te verdienen met de handel in crypto’s of NFT’s, overstijgen ze hun maatschappelijke status. Dit kan in potentie gevolgen hebben voor de arbeidsmarkt. Er zijn nu al sectoren waarin we mensen te kort komen, wat betekent dit dan voor onze toekomstige samenleving? Tegelijkertijd, mensen schrikken van inflatie. Maar vanwege de enorme prijsschommelingen rondom NFT’s zou je kunnen stellen dat de gevolgen van deze vorm van inflatie niet te overzien zijn voor onze economie. Fair enough, wellicht kijken we te ver in de toekomst.

The window of opportunity
Terug naar vandaag. We spraken eerder al over de mogelijke risico’s van de huidige technisch infrastructuur waar NFT’s gebruik van maken. Natuurlijk, het is een probleem dat vandaag de dag speelt. Maar om echt onze toekomstige kinderen te zien opgroeien met meer NFT’s dan ze ooit aan fysieke items zullen bezitten, is het wel iets dat op lange termijn moet worden opgelost. Anders is het bestaansrecht van NFT’s van relatief korte duur. Het laatste wat je wil, is dat een invloedrijk iemand als Arjan Lubach voor een groot mainstream publiek een item maakt over NFT’s en oproept er massaal uit te stappen of er nooit mee te beginnen. Net zoals hij onlangs deed over crypto’s. Dit soort (nieuws)items zijn killing voor de fase waarin NFT’s zich nu bevinden: nog net niet mainstream genoeg om over een ‘blijvertje’ te spreken.

Maar de potentie is wel degelijk aanwezig en de tijd is er rijp voor. Wanneer je kijkt naar de ontwikkeling van crypto’s in de afgelopen jaren zou je deze in drie fases kunnen opsplitsen. In fase 1 werd crypto gebracht als het nieuwe digitaal geld. In slechts 10 jaar tijd is het marktvolume explosief gestegen naar biljoenen dollars. In fase 2 zorgt de ontwikkeling van gedecentraliseerde financiële applicaties ervoor dat er een nieuw financieel systeem wordt ontwikkeld. Inmiddels gaan er in dit nieuw financieel systeem miljarden rond. We zitten nu midden in de ontwikkeling van fase 3. Fase 3 is het nieuwe internetapplicatie platform waarin samenkomen, beleving en creatie centraal staan binnen sociale netwerken, communities en games. Dit is het echte begin van wat iedereen de ‘metaverse’ noemt. NFT’s zijn hier het eerste tastbare kenmerk van. And it’s only just begun.

Responses

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *